Szprotawa – pociągi zdawcze

Na stacji towarowej w Szprotawie odbywa się niewielki załadunek i rozładunek towarów. W tym celu z Żagania podsyłane są zdawcze składy towarowe. Załadunek dotyczy przede wszystkim drewna, które jest przywożone przez Nadleśnictwo z pobliskich lasów. Załadowane drewno oczekuje na odbiór, który odbywa się 2 razy w tygodniu. Jeżeli chodzi o rozładunek, to dotyczy on przede wszystkim nawozów zamawianych przez Poznańską Stację Hodowli Roślin. Zdawka przyjeżdża we wtorki i czwartki. Najczęściej pojawia się ona między godziną 13 a 14. Lokomotywą prowadzącą tego typu pociągi jest zazwyczaj SM 42, czasami ST 43.


Zdawcza SM 42 kieruje się na stację towarową

Zdawka przyjeżdża do Szprotawy po torze właściwym. Potem zjeżdża na tor boczny i nim udaje się w kierunku stacji towarowej. Najczęściej ciągnie ze sobą kilka eaosów, czasami dochodzą do tego jeszcze cysterny oraz wagony platformy. Po dojechaniu do stacji towarowej od przodu podczepiane są wagony z załadowanym drewnem lub rozładowane cysterny. Odczepia się zaś te, które zdawka przyprowadziła ze sobą. Potem zdawka jedzie z podczepionymi od przodu wagonami poruszając się po torowisku do dawnego składu paliw.


Załadunek drewna na wagony

Po przejechaniu zwrotnic zdawka zatrzymuje się. Po przestawieniu zwrotnicy skład zjeżdża na tor właściwy lub boczny (w zależności od tego czy przepuszcza jakiś skład czy nie) i nim udaje się do stacji. Na czas tych manewrów na dłużej zamykane są szlabany na przejezdzie z drogą nr 12. Po oczekiwaniu na zielone światło, które jest uzależnione od tego czy będzie mijanka czy nie, zdawka odjeżdża z powrotem do Żagania. Więcej zdjęć zdawek Link

 Powrót do stacji Szprotawa >>>

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *