Nieistniejąca bocznica, której zadaniem było skomunikowanie obiektów lotniskowych w Tomaszowie z najbliższym torem kolejowym, którym w tym wypadku była linia nr 371. Szlak jednotorowy i niezelektryfikowany miał około 3,5 kilometra długości. Bocznicę wyprowadzono z pobliskiej stacji w Starej Koperni, gdzie łączyła się ona z linią nr 371 Wolsztyn – Żagań. Dalej zmierzała ona w kierunku zachodnim obok toru do Żagania. Razem przecinały drogę do wsi Stara Kopernia. Potem obie linie przybierały kierunek południowo – zachodni i dalej zachodni.
Po pewnym czasie bocznica odłączała się od szlaku głównego i przybierała kierunek południowo – wschodni. Zbliżała się ona do drogi Bożnów – Tomaszowo i podążając wzdłuż drogi tory docierały na teren lotniska. Potem bocznica oddalała się od szosy przebiegając za blokiem przy ul. Osiedlowej. Tam tory rozwidlały się. Jeden przecinał ul. Przemysłową, potem łukiem w kierunku północnym zbliżał się do drogi do kołowania samolotów. Dalej omijał od północy wieżę kontroli lotów i łukiem w kierunku południowo – wschodnim zaczął się oddalać od pasa startowego. Dalej przecinały ul. Leśną i przez las mniej więcej w kierunku południowym docierały do obiektu paliwowego. Wracamy do wcześniejszego rozwidlenia. Tor odbijał na południe i rozwidlał się na 3, z czego 2 docierały do budynku magazynowego z 2 rampami jedna po lewej, drugi po prawej. Obiekt ten leży przy ul. Brzozowej. Trzeci tor kończył się w okolicy ul. Akacjowej. Nie jest znana data budowy tej bocznicy, wiadomo, że była użytkowana do czasu wyjazdu wojsk radzieckich użytkujących lotnisko po 1945 roku. Potem w użyciu było jeszcze odgałęzienie prowadzące do składu paliw. Po 2010 roku rozebrano bocznicę, zachowały się tylko tory na niektórych przejazdach i jak na razie (rok 2017) pozostałości toru przy stacji w Starej Koperni. Ponieważ planuje się likwidację linii nr 371, zapewne wraz z nią zostanie rozebrany również zachowany obecnie fragment bocznicy.
Więcej zdjęć kliknij tutaj
Zdjęcia ze stacji w Starej Koperni można zobaczyć tutaj