W miejscowości Niegosławice znajduje się stacja kolejowa, położona w miejscu, gdzie krzyżują się linie Łódź Kaliska – Forst, odcinek Głogów – Żagań (312 kilometr od stacji Łódź Kaliska) i Kożuchów – Złotoryja (zamknięta dla ruchu i częściowo rozebrana). Starsza z nich – linia Głogów – Żagań została doprowadzona w 1846 roku. Już wtedy w Niegosławicach utworzono stację lub przystanek. Połączenie do Złotoryi doprowadzono w roku 1891. Od tego czasu stacja służyła jako węzeł kolejowy, pociągnęło to za sobą rozbudowę infrastruktury kolejowej (prawdopodobnie rozbudowano dworzec, pojawiła się wieża wodna z lokomotywownią, magazyn przesyłek konduktorskich, zachodnia nastawnia itd).
Po wojnie stacja nadal funkcjonowała jako węzeł. Obsługiwała 8 połączeń osobowych + towarowe w kierunku Rokitkek, połączenia osobowe i towarowe na linii Żagań – Głogów, a także w kierunku Kożuchowa. Kres węzła nastąpił po zamknięciu połączeń do Rokitek oraz do Kożuchowa (odpowiednio 1991 pasażerskie Chocianów – Niegosławice, 1992 Kożuchów – Rokitki, 1994 towarowe Przemków Odlewnia – Niegosławice).
W 1993 Niegosławice były jedną z wielu stacji, na których zatrzymywały się składy Lubuskiej Kolei Regionalnych. Pociąg o numerze 108/109 przyjeżdżał z Żagania o 12.14 i o 12.15 odjeżdżał do Nowej Soli p. Kożuchów. Pociąg o numerze 110/111 będący kursem powrotnym tegoż składu przyjeżdżał do Niegosławic o 14.43 i o 14.44 odjeżdżał do Żar. Pociąg o numerze 116/117 przyjeżdżał z Żagania o 21.40 i o 21.41 odjeżdżał do Nowej Soli p. Kożuchów. Oprócz kursów tej relacji LKR kursował także z Wolsztyna do Niegosławic (pociąg numer 202/203) przybywał do stacji o 8.13 i odjeżdżał z powrotem o 8.17. Niestety w rozkładzie zimowym LKR z 1993 roku składy już nie kursowały.
Miniaturka z widokiem stacji przed modernizacją
W 2002 roku dodatkowo zawieszono połączenia osobowe na linii Głogów – Żagań, co przyczyniło się do upadku stacji. Perony zarastają, poczekalnia stoi pusta, magazyn towarowy jest otwarty i stopniowo dewastowany.
Od 10 grudnia 2006 do 10 października 2010 Niegosławice były stacją końcową dla szynobusa kursującego od Zielonej Góry / Żagania, co niestety nie przyczyniło się do częściowego ożywienia stacji.
Wyświetl większą mapę
Zdjęcie satelitarne Google stacji
Najciekawszym obiektem na stacji jest budynek dworca wraz z magazynem przesyłek konduktorskich zbudowany z czerwonej cegły. W jego pobliżu znajduje się szalet oraz niewielki magazyn z rampą wyładunkową. Stacja składa się z 3 peronów, 2 nastawni dysponujących (jedna po zachodniej, druga po wschodniej stronie dworca – obsługuje szlabany na przejeździe kolejowym z drogą nr 328), wieży wodnej itd. Do dzisiaj wjazd i wyjazd składów jest oznajmiany przez semafory. Do ciekawostek dotyczących stacji należy fakt istnienia na stacji przejścia pod torami, prowadzącego do peronów. Niestety nie wiadomo, kiedy doszło do likwidacji tegoż przejścia.
Powrót do odcinka Głogów – Żagań >>>